Lubrisyn HA + Polska
MB Pharma Distribution Sp. z o
. o . ul. Nowogrodzka 50/515
00-695 Warsaw

 soon

info@lubrisyn.pl

®  Copyright 2020

“Przysiady niszczą stawy”, “uważaj na ten trening, obciąża stawy” , “te ćwiczenie nie jest dobre na stawy”. Jeżeli chociaż przez chwilę mieliście do czynienia z aktywnością fizyczną, na sto procent usłyszeliście któryś z tych tekstów. Jakie więc ćwiczenia obciążają stawy, na jakie ruchy warto uważać i czy naprawdę trening może uszkodzić nasze stawy? Co więc robić, żeby tak się nie stało? Oto krótki poradnik.

 

Staw to nic innego, jak ruchome połączenie kości, które umożliwia nam poruszanie się i korzystanie z naszego ciała. Stawy mają różną budowę, która wpływa na ich funkcjonalność – inny zakres ruchu ma noga w stawie kolanowym, gdzie praktycznie możemy ruszać w przód i w tył, a inny zakres ma ręka w stawie barkowym (ramienny), gdzie możemy zrobić krążenia ramionami. 

Jeśli zaczęliście ćwiczyć, to prędzej czy później zaczyna się temat stawów. Albo jakiś znajomy powie wam, że istnieją ćwiczenia obciążające stawy, albo sami przeczytacie w internecie, że jakiś ruch może uszkodzić staw, albo w inny sposób w końcu usłyszycie, że ćwicząc można sobie bardzo łatwo te stawy uszkodzić. Tylko… czy to na pewno prawda?

 

Jeśli zapytacie kogoś o ćwiczenia obciążające stawy, to zaraz poleci wam litania:bieganie, przysiady, wypady, wykroki, trening siłowy, skakanie, wskakiwanie, wyskoki, przeskoki i tak dalej, i tak dalej.

 

Wszystkie te ćwiczenia oskarża się o “niszczenie” stawów, kontuzje oraz urazy. Problem jednak polega na tym, że… to nie do końca prawda. To nie ćwiczenia niszczą stawy. Tylko sposób, w jaki je wykonujemy.

 

Obciążamy nadmiernie stawy, kiedy:

  • po długim okresie braku ruchu (bez ćwiczeń) rzucamy się na głęboką wodę i wykonujemy intensywne treningi,
  • wykonujemy ćwiczenia źle technicznie,
  • mamy dużą masę ciała (w bieganiu – powyżej 85 kg, w innych ćwiczeniach – przy dużej nadwadze),
  • robimy bardzo dużo powtórzeń,
  • mamy wrodzone wady stawów,
  • ćwiczymy z bólem bądź urazem,
  • zabieramy się za trening z obciążeniem bez wcześniejszego treningu adaptacyjnego/wzmocnienia ciała,
  • mamy niezaleczoną kontuzję,
  • mamy nieodpowiednią, ubogą dietę.
  • nie wykonujemy rozgrzewki,
  • nie walczymy ze stresem,
  • nie mamy odpowiedniego obuwia.

Dodatkowo bóle stawów oraz urazy z moich obserwacji mogą się pojawić, kiedy:

  • nasz trening nie jest urozmaicony,
  • nie wzmacniamy ciała, skupiając się np. tylko na spalaniu kalorii,
  • nie rozciągamy się.

Pamiętajmy, że nasz organizm to jedna całość – jeśli więc jakaś część jest słabsza, oddziałuje to na cały nasz ustrój, mogąc powodować kontuzje.

 

LubriSyn HA+ made in USA Ćwiczenia obciążające stawy, czy istnieją ?

12 lutego 2021